Positiivinen johtaminen ja tiimityö varhaiskasvatuksessa
Toimiva tiimityö on avainasemassa varhaiskasvatuksen laadun ja lasten oppimisen ja hyvinvoinnin edistämisessä. Positiivisen johtamisen ja tiimityön myönteiset vaikutukset ulottuvat varhaiskasvatuksen laatuun ja tuloksellisuuteen sekä koko henkilöstöön. Tämä koulutus tarjoaa teoreettista tietoa ja käytännön työkaluja positiivisen johtamisen ja tiimityön kehittämiseen omassa varhaiskasvatusorganisaatiossasi.
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että osallistuja saa kokonaiskäsityksen positiivisen johtamisen, organisaation ja tiimitoiminnan lähtökohdista, teoreettisesta viitekehyksestä sekä saa käytännön ideoita ja vinkkejä omaan työhön varhaiskasvatuksen johtajana, esihenkilönä, opettajana tai arjen varhaiskasvatuksen työn kehittäjänä. Lisäksi osallistujalla on käsitys siitä, miten positiivista johtamista, organisaatiota ja tiimitoimintaa sekä omaa johtajuutta on mahdollista lähteä kehittämään. Koulutus tarjoaa eväitä esimerkiksi kehittämis- tai hankesuunnitelmien laatimiseen.
Sisältö
Tutkimukset osoittavat, että positiivinen johtaminen edistää työhyvinvointia ja työn imua, mikä organisaatiotasolla tarkoittaa mm. parempaa luovuutta, oppimista, kehittämistä, sitoutumista, muutoskyvykkyyttä ja laatua. Positiivinen johtaminen vahvistaa työn voimavaratekijöitä ja psykologista pääomaa ja sitä kautta auttaa yksilöitä ja yhteisöjä voimaan hyvin myös silloin, kun työssä on paljon kuormitustekijöitä ja muutoksia. Positiivinen johtaminen tukee tutkitusti myös esihenkilöiden omaa hyvinvointia. Se on kokonaisvaltaista asioiden ja ihmisten johtamista ja samalla aitoa, autenttista ja itselleen armollista johtamista omien vahvuuksien varassa.
Positiivisen johtamisen osa-alueita voidaan jäsentää positiivisen organisaation PRIDE-teorian avulla, jota Sanna Wenström on Suomessa tutkinut, kehittänyt ja soveltanut erityisesti opetus- ja kasvatusalan organisaatioissa sekä julkisella sektorilla. PRIDE-teoria kiinnittää huomiomme myönteisiin käytänteisiin (P), vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön (R), yksilöllisiin vahvuuksiin (I), omaan johtajuuteen (D) sekä myönteisin tunteisiin ja ilmapiiriin (E). Samuli Ranta puolestaan on tutkinut ja kehittänyt positiivisen tiimityön mallin ja kehittämistyökalun suomalaiseen varhaiskasvatukseen.
PRIDE-teoria ja positiivisen tiimityön malli toimivat käytännön työvälineinä ja auttavat luomaan myönteisen työilmapiirin, joka tukee koko varhaiskasvatuksen organisaation menestystä kaikilla sen toiminnan tasoilla.
Seuraavat toteutukset
Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu kaikille varhaiskasvatuksen ammattilaisille, kuten päiväkotien johtajille, tiiminvetäjille, varhaiskasvatuksen opettajille ja lastenhoitajille, jotka haluavat kehittää tiimityöskentelyä ja positiivista johtamista omassa työssään. Koulutuksen antia voi myös soveltaa mihin tahansa kasvatus- ja koulutusalan organisaatioihin ja kaikkiin organisaatioihin, joissa työskennellään tiimeissä.
Aikataulu
Webinaarien aikataulu ja teemat
To 30.1. klo 13–16 Positiivinen johtaminen
Miksi johtaa positiivisesti? Mitä positiivinen johtaminen on ja mitä se ei ole? Positiivisen johtamisen lähtökohdat, määritelmät ja käsitteet. Positiivisen johtamisen ihmiskäsitys ja hyvinvointikäsitys; autenttisuus. Työn imu, innostus ja pedagoginen hyvinvointi ja niiden merkitys kasvatusalalla.
Pe 14.2. klo 13–16 Positiivinen organisaatio ja PRIDE-teoria
Miten johtaa positiivisesti? Mitä osa-alueita positiiviseen johtamiseen sisältyy? Hyveet ja luonteenvahvuudet; Positiivisen johtamisen eettinen ulottuvuus (D, I). Laaja vahvuusnäkemys ja vahvuuksien johtaminen. Omat vahvuudet positiivisena johtajana. Yksilöiden laaja-alaiset vahvuudet tiimityön lähtökohtana. VOIMAKEHÄ®-menetelmä. (I). Myönteisten tunteiden voima. Tunteiden psykologia. Tunnetoimijuus ja tunneäly. Psykologinen turvallisuus ja sen arvioiminen tiimissä. (E). Positiivinen johtaminen vuorovaikutuksena ja kohtaamisena. Vuorovaikutuksen ja yhteistyön johtaminen (R). Myönteiset käytänteet. Positiivinen organisaatiokulttuuri. Positiivisen johtamisen arviointimenetelmät ja mittarit (P).
Ke 26.2. klo 13–16 Toimiva tiimityö varhaiskasvatuksessa
Millaiset asiat rajoittavat ja mahdollistavat tiimien toimivuutta ja kuinka niitä tulisi huomioida? Millaisia elementtejä toimivaan tiimityöhön liittyy? Toimivan tiimityön ulottuvuudet ja ominaispiirteet. Tiimityön merkitys varhaiskasvatuksen laadulle.
To 20.3. klo 13–16 Tiimijohtajuus varhaiskasvatuksessa
Mitä on olla tiimijohtaja varhaiskasvatuksessa. Millaisia asioita liittyy tiimityön aloittamiseen? Miten tiimijohtaja omalla toiminnallaan tukee tiimin eri toimintojen kehittämistä? Varhaiskasvatuksen tiimijohtajuuden määritteleminen. Tiimijohtajuuden siirtymä- ja toimintavaiheet. Tiimityön systemaattinen ja pitkäjänteinen kehittäminen yli tiimien elinkaaren.
To 27.3. klo 13–16 Positiivisena johtajana ja pedagogina kehittyminen
Miten kehittyä positiivisena johtajana, tiiminvetäjänä tai tiimijohtajana? Miten kehittää ja ottaa käyttöön positiivista johtamista ja tiimityötä?
Koulutuspaikka
Koulutus järjestetään osallistavana verkkovalmennuksena. Reaaliaikaiset webinaarit (5 krt) pidetään Zoom-yhteydellä klo 13–16 ja ne tallennetaan. Koulutukseen sisältyy pieniä välitehtäviä, jotka syventävät teemoja ja tukevat oman varhaiskasvatuksen arjen työn kehittämistä ja suunnittelua. Lisäksi käytämme Howspace-oppimisympäristöä syventämään oppimista.
Kouluttaja
KT, FM, ammatillinen erityisopettaja Sanna Wenström
KT, KM, varhaiskasvatuksen opettaja Samuli Ranta
Kustannukset
1450 EUR
Kymenlaakson kesäyliopisto Facebookissa
Ota yhteyttä
Osaamisen kehittäjä lähellä sinua
Kymenlaakson kesäyliopisto on asiakkaiden tarpeista lähtevä korkea-asteen koulutuspalveluja tuottava aikuiskoulutus- ja kehittämisorganisaatio, jonka tehtävä on tarjota laadukasta ja monipuolista koulutusta. Ajan ilmiöihin tartutaan, ja eri aloilla tapahtuviin muutoksiin reagoidaan kehittämällä koulutustarjontaa jatkuvasti. Verkkokoulutuksissamme osallistujia on ympäri Suomen, omat lähikoulutustilamme sijaitsevat...
Lue lisää kouluttajasta Kymenlaakson kesäyliopisto ja katso koulutustarjonta täältä