IT-teknikon osaamisalueeseen kuuluvat verkkojen ja palvelimien ylläpito, palveluiden koordinointi ja hankinta sekä IT-tuen tarjoaminen asiakkaille ja työntekijöille.
IT-teknikon tehtävät vaihtelevat organisaation koon mukaan. Pienemmissä yrityksissä IT-teknikon työtehtävät voivat olla monipuolisia ja laaja-alaisia, kun taas suuremmissa yrityksissä korostuu teknisen alan erityisosaaminen. Ammatissa menestyminen edellyttää vahvaa teknistä tietämystä ja kiinnostusta tietokoneisiin ja tietotekniikkaan.
Nämä voisivat sopia sinulle:
Hyvät tekniset taidot ovat IT-teknikon keskeinen vahvuus. Näihin taitoihin sisältyvät ohjelmointi sekä teknologian ylläpito työpaikalla. Osaamisen ylläpitämiseksi ja päivittämiseksi tarjolla on monenlaisia IT-alan laajoja ja lyhyempiä koulutuksia.
Monet IT-yritykset toimivat kansainvälisesti, joten hyvä kielitaito, erityisesti sujuva englannin kielen osaaminen, on merkittävä etu. Se mahdollistaa tehokkaan viestinnän eri kansallisuuksia edustavien kollegoiden kanssa. Työelämän tarpeisiin on saatavilla myös muiden kielten koulutuksia.
Jos työskentelet IT-tuessa ja annat teknistä tukea asiakkaille ja työntekijöille, tarvitset vahvoja yhteistyötaitoja. Pedagogisten taitojen koulutus auttaa sinua opastamaan asiakkaita, jotta he osaavat toimia vastaavissa tilanteissa tulevaisuudessa.
Yllättävissä tilanteissa tarvitset hyvää paineensietokykyä ja kykyä tehdä nopeita päätöksiä. Jos aikapaineet aiheuttavat stressiä, voit hyötyä stressinhallinnan ja henkilökohtaisen tehokkuuden koulutuksista.
Haluaisitko päivittää osaamistasi?
Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esihenkilösi kanssa. Selvitä työpaikkasi osaamisen kehittämiskäytännöt ja mahdollisuudet täydennyskoulutukseen. Työnantajasi saattaa tukea koulutusta tai osallistua kustannuksiin. Etsi koulutuksia, jotka parantavat osaamistasi työssäsi ja kysy vinkkejä esihenkilöltäsi ja kollegoiltasi sopivista koulutuksista.
Palaa IT-alan ammattilistaukseen »