Täydennyskoulutusta tiedottajalle

Täydennyskoulutusta tiedottajalle, Uraopas

Tiedottaja viestii yrityksestä tai organisaatiosta ja sen toiminnasta. Tiedottaja voi huolehtia yrityksen sisäisestä viestinnästä tai ulkoisesta viestinnästä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien suuntaan. Tiedottajia työskentelee viestintäyrityksissä, viranomaisissa ja muissa organisaatioissa.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi tiedottajalle

Tiedottaja tarvitsee hyvää kirjallista ja suullista ilmaisutaitoa, esiintymistaitoja ja organisointitaitoja. Koulutus.fi:stä löydät paljon viestintä-, esiintymis- ja vuorovaikutustaitojen täydennyskoulutuksia.

Tiedottajat ja viestijät vastaavat usein yhtiön viestien suunnittelusta ja markkinoinnista. Työllistymismahdollisuuksia lisää sosiaalisen median, brändin rakentamisen ja web-julkaisutyökalujen tuntemus. Osaaminen hakukoneoptimoinnin (SEO) ja julkissuhteiden hodon (PR) alueelta on hyödyllistä.

Jos haluat edetä esimerkiksi viestintäpäälliköksi, johtamiskoulutus voi sopia sinulle. Voit suorittaa laajemman johtamisen tutkinnon tai kohdennetumman johtamiskoulutuksen esimerkiksi konfliktien hallinnasta. Täydennyskoulutus auttaa tuoreita esimiehiä sopeutumaan uuteen rooliin.

Tiedottaja käsittelee useita asioita samanaikaisesti. Ajanhallinnan, stressinhallinnan tai henkilökohtaisen tehokkuuden kurssit tarjoavat työkaluja työskentelysi tehostamiseen.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Viestinnän ala kehittyy jatkuvasti, joten täydennyskoulutus on investointi tulevaisuuteen. Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, joka voisi sopia sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Viestintäalan koulutusta järjestävistä oppilaitoksista valmistuu enemmän työntekijöitä kuin alalla on työpaikkoja. Alalla odotetaan yhä enemmän moniosaamista ja taitoa tuottaa sisältöjä eri medioihin uusimpien tieto- ja viestintäteknologioiden avulla. Työkokemus ja koulutus auttavat työllistymään.

Työllisyystilanne on melko vakaa yritysten, valtion, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen viestintäyksiköissä. Työllisyystilanne vaihtelee viestintätoimistoissa, sillä talouden suhdannevaihtelut vaikuttavat hankittavien palveluiden määrään.

Liittyvät ammatit: toimittaja

Lähteet: ammattinetti.fi, utbildning.se