Viestinnän mittaamisen työkalut vaikuttavuuden arvioinnissa ja johtamisessa
Viestinnän mittaaminen niveltyy sekä koko organisaation että viestinnän strategiseen suunnitteluun ja toteutukseen. Mittaamisen keskeisiä haasteita ovat, millaisia mittareita oikeasti tarvitaan ja miten tuloksia hyödynnetään. Koulutuksessa käymme läpi mittaamisen erilaisia ajattelutapoja, mittareita ja analyyseja, arvioinnin prosesseja, tulosten arviointia sekä niiden tuomista edelleen viestinnän suunnitteluun ja kehittämiseen.
Koulutuspäivä
Viestinnän seurannan, mittaamisen ja arvioinnin merkitys on kasvanut, koska viestinnältä odotetaan tuloksia ja vaikuttavuutta samaan tapaan kuin kaikilta muiltakin toiminnoilta. Mittaaminen kohdistuu toisaalta siihen, mitä on tapahtunut, mitä tapahtuu juuri nyt sekä pidemmän aikavälin kehityskaariin. Mittaaminen voi olla jatkuvaa, säännöllistä tai silloin tällöin toistuvaa, ja se voi kohdistua esimerkiksi työyhteisö- tai sidosryhmäviestintään, yksittäisiin aktiviteetteihin tai ulostuloihin, yhtäkkisiin tilanteisiin, eri medioihin tai yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ilmapiiriin. Perinteiset mittarit ja analyysit sekä itsearviointi tukevat toinen toisiaan.
Viestinnän mittaaminen niveltyy sekä koko organisaation että viestinnän strategiseen suunnitteluun ja toteutukseen. Mittaamisen keskeisiä haasteita ovat, millaisia mittareita oikeasti tarvitaan ja miten tuloksia hyödynnetään. Koulutuksessa käymme läpi mittaamisen erilaisia ajattelutapoja, mittareita ja analyyseja, arvioinnin prosesseja, tulosten arviointia sekä niiden tuomista edelleen viestinnän suunnitteluun ja kehittämiseen.
Koulutuspäivässä perehdymme myös käytännön tasolla mittaamisen työkaluihin ja pohdimme, miten mittaamista voidaan kehittää osallistujien omissa organisaatioissaan.
Kuulemme koulutuspäivässä myös mielenkiintoisen case-puheenvuoron dataohjatusta viestinnästä Tietoevryn Analytics and Performance Manager Jukka Mäntyjärveltä. Jukan puheenvuorossa perehdytään:
- Viestinnän mittareiden kehittämiseen
- Miten tulokset ohjaavat toimintaa
- Kuinka löydetään viestinnän mittarit, jotka kiinnostavat myös johtoa
Seuraavat toteutukset
Kohderyhmä
Koulutuspäivän ohjelma on rakennettu johtamisviestinnän koulutusohjelmaan osallistuville sekä avoimena kaikille viestinnän asiantuntijoille, joiden tehtäviin kuuluu viestinnän välittömien ja pidemmän aikavälin muutosten ja vaikutusten strateginen suunnittelu, raportointi sekä näiden suhde koko organisaation toimintaan ja suunnitelmiin.
Koulutuspaikka
ProComin koulutustila / Online
Kouluttaja
Valtiotieteiden tohtori, dosentti Elisa Juholin on toiminut pitkään viestinnän tutkijana, kouluttajana, konsulttina ja kehittäjänä erilaisille organisaatioille. Hänen erikoisalojaan ovat työyhteisö- ja johtajuusviestintä, strateginen viestintä ja viestinnän strategiat, viestinnän mittaaminen ja arviointi. Hänen uusin teoksensa Communicare! – ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun ilmestyi alkuvuonna 2022.
VIERASPUHUJA
Jukka Mäntyjärvi on työskennellyt viestinnän parissa vuodesta 2000 alkaen, ja Tietoevryllä vuodesta 2017. Viestinnän mittaamisen, mittareiden ja analytiikan kehittämistä hän on tehnyt vuodesta 2004. Mäntyjärven viestinnän analyysimetodologia on perustana Tietoevryn dataohjatun viestinnän kehykselle. Menetelmä sijoittui 2020 toiseksi ja oli vuonna 2023 neljän finalistin joukossa globaalissa Gartner Communications Awards -kilpailussa. Menetelmä oli myös shortlistalla kahdessa kategoriassa AMEC Awards 2021 -kilpailussa. AMEC on nostanut Mäntyjärven 'Rising star in communication measurement' -listalleen.
Kustannukset
Luokkahuonekoulutus (osallistuja paikan päällä) 495 eur jäsen / 655 eur ei-jäsen
Online-koulutus (osallistuja etäyhteydellä) 395 eur jäsen / 555 eur ei-jäsen
*hintoihin lisätään alv-osuus 24 %.
Ota yhteyttä
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
ProCom on yhteiskunnallisesti vaikuttava viestinnän ammattilaisten järjestö – verkosto, kehittäjä ja media. ProCom toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 2 600 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä ja konsultteja, jotka työskentelevät...
Lue lisää kouluttajasta ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry ja katso koulutustarjonta täältä