Lupa- ja korttikoulutukset

Työelämän lupakorttien ja -koulutusten tarkoituksena on osoittaa kortinhaltijan pätevyys toimia kyseessä olevassa tehtävässä tai toimessa. Lupa- ja korttikoulutuksia tarjoavat ammatilliset oppilaitokset, aikuiskoulutuskeskukset, koulutusyritykset ja eri alojen organisaatiot.

Tietyt työtehtävät, roolit ja vapaa-ajan toimet edellyttävät viranomaisen tai auktorisoidun kouluttajan myöntämää todistusta vaaditusta toimenkuvassa osaamisesta. Vaadittu todistus on usein lupa tai kortti, jonka voi suorittaa yleisesti hyväksytyssä koe- tai testitilanteessa.

Luvan tai kortin suorittamiseen liittyy usein kouluttautuminen eli lupa- tai korttikoulutus. Joissakin tapauksissa kouluttautuminen on vapaaehtoista, jolloin voidaan puhua valmistavasta koulutuksesta. Vaikka koulutus olisi luvan suorittamisen kannalta vapaaehtoista, parantaa kouluttautuminen yleensä huomattavasti mahdollisuuksia läpäistä testi. Joissakin tapauksissa myös itse koulutus on pakollinen. Korttikoulutukset ja -testit ovat maksullisia.

Yleisimpiä lupa- ja korttikoulutuksia ovat:

• Työturvallisuuskortti
  • Alkusammutuskortti
  • MATUPA - matkailualan turvallisuuspassi
  • Työhyvinvointikortti

Vartijan tehtäviin pätevöittävät koulutukset tai turvallisuusalan lupakoulutukset (esim. Ikärajapassi, Järjestyksenvalvojakortti ja Kaasusumutinlupa) löydät täältä.

Korttikoulutuksen uusiminen

Pätevyys-, lupa- tai korttikoulutus pitää yleensä uusia tietyin, ennaltamäärätyin väliajoin. Seuraavaan taulukkoon on koottu yleisimpien lupien/pätevyyskorttien voimassaoloajat.

5 vuotta

Voimassa toistaiseksi

Ensiapukortti (EA 1 -pätevyyden voi uusia kerran suorittamalla Hätäensiapukoulutuksen)

3 vuotta

5 vuotta, uusittava ennen umpeutumista

5 vuotta

Lähteet: Korttirekisteri.fi; Valvira; Evira

Usein kysytyt kysymykset

• Yleisimpiä lupa- ja korttikoulutuksia ovat työturvallisuuskortti, tulityökortti, henkilönostinkortti sekä hygienia- ja anniskelupassit.

• Joillain aloilla ja joissain työtehtävissä tarvitaan tiettyjä taitoja, pätevyyksiä tai luvanvaraisia toimintoja, jotka osoitetaan suorittamalla tehtäviin vaadittava lupa- tai korttikoulutus.

Korttikoulutuksia tarvitsevat esim. vaarallisia aineita tai koneita käsittelevät henkilöt, ravintola- ja alkoholialalla työskentelevät henkilöt sekä erilaiset kuljettajat.

• Korttien voimassaoloaika vaihtelee, mutta ne ovat voimassa tyypillisesti muutaman vuoden ajan ja ne on uusittava säännöllisesti ammattitaidon ja pätevyyden osoittamiseksi.

Esimerkiksi työturvallisuuskortti, tulityökortti ja henkilönostinkortti ovat kaikki voimassa 5 vuotta. EA1- ja EA2- ensiapukortit puolestaan ovat voimassa 3 vuotta.

• Kortin tyyppi vaikuttaa siihen, miten se uusitaan. Yleensä kortin haltijan tulee osallistua uudelleenkoulutukseen ja/tai uusintakokeeseen.

Esimerkiksi tulityökortti uusitaan suorittamalla kortin voimassaoloajan sisällä (5 v) uusintakoe, joka sisältää teoria- ja käytännön osion. Uusintakoe on suoritettava ennen kortin voimassaolon päättymistä.