Täydennyskoulutusta rehtorille

Rehtorin täydennyskoulutus, Uraopas

Rehtorin päätehtävä on johtaa oppilaitoksen opetustyötä. Rehtorit saattavat joskus itsekin opettaa, mutta työhön kuuluu paljon myös hallinnollisia tehtäviä. Rehtori laatii lukuvuoden työsuunnitelmat ja järjestää kokouksia. Rehtorit huolehtivat myös päätösten toimeenpanosta sekä tiedottamisesta koulun ulkopuolisille tahoille, mutta myös oppilaiden vanhemmille.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi rehtorille

Rehtorin työ saattaa olla raskasta, sillä rehtorin on huolehdittava kommunikoinnista monen eri tahon kanssa. Kommunikointi ei aina ole helppoa, koska kaikilla tahoilla saattaa olla erilaiset käsitykset ja toiveet esimerkiksi oppilaitoksen opetuksen järjestämisestä. Niin ikään pedagogisten taitojen ylläpito on tärkeää, mikäli rehtorin työtehtäviin kuuluu myös opetusta.

Rehtorin työ vaatii organisointitaitoja ja esimiesosaamista. Koulu on suuri yhteisö, jonka pyörittäminen ei aina ole helppoa. Vuorovaikutustaidot ja aito innostus työyhteisön kehittämiseen ovat työn avainasemassa. Rehtorin apuna on yleensä apulaisrehtori sekä koulusihteeri.

Rehtorin on osattava toimia myös nuorten kanssa ja pysyttävä ajan hermoilla. Oppilaitokset monikulttuuristuvat yhteiskunnan kanssa, ja koulut ovat paikkoja, joissa asenteita luodaan. Rehtorin on osattava luotsata koulunsa opettajia ja oppilaita alati muuttuvassa yhteiskunnassa. Työ saattaa siis toisinaan olla stressaavaa ja henkisesti kuormittavaa.

Mieti, haluatko kouluttaa itseäsi

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi
kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla
mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi
saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja
omassa tietämyksessäsi ja miettiä, millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin
parempi. Voit myös kysyä esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista,
jotka voisivat sopia sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Rehtorit tulevat kohtaamaan tulevaisuudessa enemmän haasteita muuttuvan opetusympäristön ja yhteiskunnan realiteettien suhteen. Ajan hermoilla pysyminen ja ennakkoasetelmien murtaminen voi olla tulevaisuudessa haasteellista. Opetusala modernisoituu, joten rehtorin tehtävänä on osattava löytää kultainen keskitie, jota pitkin on kestävä kulkea kohti tulevaisuuden opetusmaailmaa.

Lähteet: ammattinetti.fi, OAJ