Täydennyskoulutusta oppilaanohjaajalle

Oppilaanohaaja työskentelee eri opetusasteilla auttaen oppilaita suunnittelemaan jatko-opintoja ja niihin hakeutumista. Oppilaanohjaaja neuvoo opiskelutaitoja tai auttaa työelämään siirryttäessä.

Oppilaanohjaajan työhön kuuluu luokkamuotoista opetusta ja ohjausta. Työtä saatetaan tehdä myös pienryhmissä tai henkilökohtaisesti kahden kesken oppilaan kanssa. Oppilaanohjaajalle on todella tärkeää osata suhtautua jokaisen oppilaan tilanteeseen sen vaatimalla tavalla ja osattava voittaa oppilaat puolelleen oman persoonansa avulla.

Ehdotuksia oppilaanohjaajn täydennyskoulutukseksi

Opinto-ohjaajan työ voi joskus olla kuormittavaa ja raskasta. Työ on vastuullista eikä nuorten kanssa aina löydy yhteistä säveltä. Sen lisäksi oppilaitokset ovat suuria työyhteisöjä, joten tiimityön ja vuorovaikutustaitojen on oltava hyvissä kantimissa. Työ on tiimityötä niin kollegoiden kuin oppilaidenkin kanssa, joten hyvät tiimityön taidot eivät ole pahitteeksi.

Opinto-ohjaajien on oltava ajan tasalla siitä, mitä alalla tapahtuu. Omat työskentelytaidot on pidettävä ajan tasalla, jotta opiskelijoita osaa ohjata parhaalla mahdollisella tavalla.

Oppilaitoksen monikulttuuristuvat yhteisön kanssa ja oppilaanohjaajan on osattava kohdata oppilaat kaikista kulttuureista. On siis tärkeää osata toimia erilaisten ihmisten kanssa.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut täydennyskoulutuksesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja omassa tietämyksessäsi ja millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Voit myös kysyä esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka sopisivat sinulle.

Tulevaisuuden näykmät

Opintojen merkitys ja valintojen tekeminen jo varhaisemmassa iässä koulutiellä on tulevaisuudessa nykyistäkin suuremmassa asiassa. Näin ollen oppilaanohjaajien merkitys korostuu. Tärkeää on, että oppilaanohjaajalla on ajankohtaiset tiedot ja oikeat taidot opastaa oppilaita, joiden on tehtävä valintoja tulevaisuudestaan varhaisemmin kuin ennen. Oppilaanohjaajia tarvitaan siis tulevaisuudessakin.

Liittyvät ammatiti: opettaja, rehtori

Lähteet: ammattinetti.fi, töissä.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: