Työskenteletkö media-alalla? Mietitkö, miten voit ilmaista itseäsi ja saada viestisi perille parhaalla mahdollisella tavalla? Mediaan, viestintään ja tiedottamiseen keskittyvän koulutuksen käymiselle on monia syitä. Tässä artikkelissa käymme läpi viisi syytä osallistua mediakoulutukseen.
Mediakoulutuksen aikana opit muun muassa käsittelemään kriisitilanteita ja puhumaan medialle selkeästi ja tehokkaasti. Jotta viestiäsi ei tulkita väärin, on tärkeää, että sinulla on vankka perusta viestinnässä ja median hallinnassa.
Riippumatta siitä, työskenteletkö yrityksessä, joka on ollut pinnalla mediassa vai ei, mediakoulutuksesta voi olla hyötyä. Koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ja erilaisiin tilanteisiin on hyvä valmistautua. Mediakoulutuksen aikana kehität myös takuulla yleisiä viestintätaitojasi.
1. Opi puhumaan eri kanavissa
Mediakoulutuksen aikana opit välittämään viestisi erilaisissa kanavissa. Riippumatta siitä, haastatellaanko sinua televisiossa vai radiossa, koulutuksen aikana opit ilmaisemaan itseäsi selkeästi ja vähentämään väärinymmärryksiä. Miten esittää itsensä, ja mitä puhetyyliä on tilanteen mukaan hyvä käyttää? Muun muassa näihin saat vastaukset sopivan koulutuksen aikana.
2. Opi kirjoittamaan vaikuttavia lehdistötiedotteita
Lehdistötiedotteiden kirjoittaminen on kaikkea muuta kuin helppoa. Hyvän lehdistötiedotteen kaavan löytäminen edellyttää kirjoitustaitojen harjoittelua. Aiheeseen syventyvässä koulutuksessa opit kirjoittamaan lehdistötiedotteita ja artikkeleita, jotka ovat suoria ja asiaankuuluvia sekä vangitsevat toimittajien kiinnostuksen. Tutustu koulutuksiin täällä.
3. Rakenna brändiäsi
Mitä yrityksesi asioita sinun tulisi korostaa viestinnässä? Voi olla vaikea tietää, mitkä osa-alueet ovat kiinnostavia ja kiinnittävät huomiota tiedotusvälineissä. Täsmäkoulutuksessa opit rakentamaan yrityksesi brändiä ja välittämään asiaankuuluvaa oleellista tietoa.
4. Kriisinhallinta
Klassisin syy osallistua mediakoulutukseen on se, että kriisitilanteiden hoitamiseen tarvitaan neuvoa. Koskaan ei tiedä, mitä odottaa, ja on hyvä varautua mahdollisiin kriisitilanteisiin. Miten virheistä ja skandaaleista pitäisi puhua, ja miten kritiikkiin tulisi vastata? Katso kriisiviestinnän koulutukset täältä.
5. Tilannetajun kehittäminen
Mitä kilpailijoidesi keskuudessa tapahtuu? Kun pidät silmällä, mitä maailmassa tapahtuu, olet valmiimpi eri tilanteisiin ja mahdollisuuksiin. Pystyt myös vertaamaan tilanteita ja perustelemaan toimiasi paremmin yrityksesi strategiaa luodessa. Sopiva viestinnän koulutus valmistaa sinua seuraamaan eri markkinoita ja käyttämään tietoa hyödyllisesti.