Useimmat meistä tulevat kohtaamaan projektinhallintaa työuransa aikana, mutta mitä projektinhallinta oikeastaan on, mitä projektipäällikkö tekee ja miten projektimuotoinen työskentely todella toimii? Keräsimme vastaukset tähän juttuun.
Projektipäällikkönä työskenteleminen on juuri sitä miltä se kuulostaa – projektien johtamista. Projektit voivat olla suuria tai pieniä ja projektinhallintaa ilmenee kaikilla toimialoilla, viestinnästä ja IT:stä rakentamiseen ja huoltoon. Projektimuotoisesta työskentelystä on organisaatiolle lukuisia hyötyjä. Projektiryhmästä on helppoa muovata juuri kyseisen projektin tarpeita vastaava. Kuitenkaan pelkkä ammattitaitoinen projektiryhmä ei takaa onnistunutta projektia, vaan projektin johtajalla on onnistumisen kannalta merkittävä rooli.
Mitä projektipäällikkö tekee?
Mitä projektipäällikkö todella tekee? Projektipäällikkö voi työskennellä monilla eri toimialoilla, sillä kaikkialla missä projekteja tehdään, tarvitaan myös projektipäällikköä. Projektipäällikkö tarvitsee monipuolista osaamista, sillä työtehtävät ovat usein hajanaisia. Keskeisimpiä vastuita projektipäällikön tehtävissä ovat aikataulussa ja budjetissa pysymisestä huolehtiminen. Jotta projektin eteneminen ja ideointi sujuvat vaivatta, tarvitaan hyvä ja selkeä projektisuunnitelma.
Kiinnostuitko projektipäälliköksi kouluttautumisesta?
Koulutusehdotuksia:
Hyvän projektipäällikön ominaisuudet
Sinustako hyvä projektipäällikkö? Projektipäällikkö tarvitsee työssään hyviä ongelmanratkaisu- ja johtamistaitoja, myös suunnitelmallisuudesta on rutkasti hyötyä. Muita projektipäällikölle tärkeitä ominaisuuksia ovat esimerkiksi:
- Hyvät kommunikaatiotaidot
- Ymmärrys omista vahvuuksista ja heikkouksista
- Kyky ymmärtää erilaisia persoonia ja tulla heidän kanssaan toimeen
- Erinomaiset ryhmätyötaidot
Miten projektimuotoinen työskentely toimii?
Projekti on prosessi, jolla on alku ja loppu. Projekti alkaa projektiryhmän kokoamisella, ja projektin työstämisen jälkeen projektipäälllikkö purkaa ryhmän. Onnistunut projekti vaatii hyvää suunnittelua, riittäviä resursseja ja riskiarvion. Jotta projektin voi saattaa potentiaalisesta ideasta onnistuneeseen lopputulokseen, on se järkevää jakaa pienempiin osiin.
Projektin vaiheet
-
Idea – Ideointivaiheessa on tärkeää arvioida ja priorisoida projekti-ideaa
-
Esitutkimus – Tarkoituksena on analysoida projektin kannattavuutta ja olosuhteita ennen työskentelyn aloittamista
-
Suunnittelu – Valitaan projektimenetelmä ja laaditaan suunnitelma projektin tavoitteiden saavuttamiseksi
-
Toteutus – Projektin toteutus, jolloin projektipäällikön tehtävänä on seurata sen edistymistä ja kustannuksia sekä tehdä tarvittaessa nopeitakin muutoksia
-
Johtopäätös – Projekti arvioidaan, projektiryhmän kokemuksia kuunnellaan ja projektiryhmä puretaan.
-
Tehokkuus ja vaikuttavuus – Viimeisessä vaiheessa varmistetaan, että projektista seuraa hyötyä organisaatiolle ja näiden hyötyjen muodostumista seurataan.
Koulutusehdotuksia: