Mitä markkinoinnin ammattilaiselta tämän päivän työmarkkinoilla odotetaan? Mihin taitoihin kannattaa panostaa, jotta unelmarooli osuisi omalle kohdalle? koulutus.fi kartoitti taidot ja ominaisuudet, joita työnantajat edellyttävät tulevilta markkinointistaroiltaan.
Kokemus on valttia, mutta ei ratkaise kaikkea!
Markkinoinnin ja viestinnän alalta hankittua työkokemusta arvostettiin selvityksen mukaan korkealle (65 %). Tämä on tietysti hyvä uutinen kokemusta jo kartuttaneille. Tuo siis kokemuksesi esiin konkreettisin esimerkein ja korosta toteuttamiesi projektien antia ja tuloksia.
Tuoreen tekijän ei kuitenkaan kannata heittää kirvestä kaivoon, sillä hakuilmoitusten perusteella yritykset arvostavat työntekijöissään halua henkilökohtaiseen kehittymiseen (20 %). Kun löydät yrityksen, joka arvostaa kehittymismyönteistä asennettasi ja tuot tämän selkeästi esiin hakuprosessin aikana, olet oikeilla raiteilla! Myös kokemuksesta markkinointia läheltä liippaavista tehtävistä, kuten myynnistä, on usein hyötyä kokemattomalle. Tarjouspyyntöjen, kilpailutuksen sekä asiakashankinnan ymmärtäminen voi auttaa kokonaisuuksien hahmottamisessa sekä tehdä yhteistyön helpommaksi eri osastojen välillä. Myynnillinen ja tuloshakuinen ote on yleensä erittäin toivottu ominaisuus niin keltanokalta kuin konkarilta.
Markkinoijan tärkeä työväline on kieli
Kieleen ja kielelliseen ilmaisuun liittyvät ominaisuudet nousivat selvityksessä odotetusti esiin. Useampikin tämän osa-alueen taito kipusi kärkikymmenikköön. Englannin kielen taitoa edellytettiin laajasti ja se olikin kaikkein toivotuin markkinoijan taito 70 prosentin osuudella. Heti toiselle sijalle nousi suomen kieli (65 %). Erinomainen suullinen ja kirjallinen ulosanti kipusi omana osa-alueena 11. sijalle (33 %). Kielelliset taidot on hyvä hioa kuntoon, haet sitten työpaikkaa tai mietit uuteen markkinoinnin tehtävään siirtymistä. Jos koet olevasi taitava kirjoittaja tai hyvä ideoija, mutta sisällöntuottajana luovuus ei kuki tai nimenomaan kirjoittaminen takkuaa, yritä tunnistaa ne itsellesi sopivat prosessit ja tavat sisällön luomiseen, joilla saat parasta jälkeä aikaan ja tahtikin pysyy reippaana.
Digitaalisuus markkinoijan työssä – työkalut haltuun
Selvityksessä nousi esiin useampia digitaalisia työkaluja, joiden osaamista markkinoijilta odotetaan. Näihin kuuluivat mm. sosiaalisen median kanavat (48%) ja Googlen työkalut (35 %), kuten Google Ads ja Google Analytics. Datan käsittelyn ja analytiikan hallinnan taidot kannattaa myös markkinoijan hioa kuntoon. Niiden osaamista haettiin kolmasosassa tutkituista ilmoituksista.
Markkinointialan unelmatyöntekijän luonteesta tai ominaisuuksista selvityksessä nousi esiin oma-aloitteisuus ja itsenäinen työote (50 %) sekä tiimityöskentelytaidot (23 %). Näitä saatetaan usein pitää toistensa vastakohtina, mitä ne eivät todellisuudessa kuitenkaan ole. Markkinoijan on tärkeää olla tiimihenkinen, valmis työskentelemään kohti tiimin yhteisiä tavoitteita, mutta samalla hoitaa oma siivunsa kokonaispanoksesta koko tiimiä oma-aloitteisuudellaan ja itseohjautuvuudelleen eteenpäin vieden. Ilmoituksissa peräänkuulutettiin myös kykyä hahmottaa asiakokonaisuuksia (38 %) sekä luovaa ja innovatiivista ajattelutapaa (33 %).
Alta löydät listan taidoista ja ominaisuuksista, joita markkinoinnin ammattilaisilta edellytetään juuri nyt eniten.
1. Englannin kieli
70 %
2. Suomen kieli
65 %
3. Markkinoinnin / viestinnän tehtävien kokemus
65 %
4. Oma-aloitteisuus ja itsenäinen työote
50 %
5. Kokemus sosiaalisesta median kanavista
48 %
6. Soveltuva koulutustausta (korkeakoulututkinto)
48 %
7. Digimarkkinoinnin tuntemus
38 %
8. Kyky hahmottaa asiakokonaisuuksia
38 %
9. Googlen mainos- ja analytiikkatyökalut
28 %
10. Web-analytiikka & data
33 %
11. Erinomainen suullinen ja kirjallinen ulosanti
33 %
12. Luova ja innovatiivinen ajattelutapa
33 %
13. Sisällöntuotanto
28 %
14. SEO
25 %
15. Tiimityöskentelytaidot
23 %
16. Yhteistyökyky eri sidosryhmien kanssa
23 %
17. Halu oppia ja kehittyä
20 %
18. Myyntialan ymmärtäminen (tarjouspyynnöt, kilpailutus, asiakashankinta)
20 %
19. Yrityksen toimialan tuntemus
18 %
20. Tuloshakuisuus
18 %
Haluatko kehittää osaamistasi markkinoinnin ammattilaisena?
Katso ainakin näiden koulutuskategorioiden tarjonta ja löydä tarpeisiisi sopiva kurssi:
Suomen kieli Digitaalinen markkinointi Englannin kieli
Selvityksessä oli mukana 40 työpaikkailmoitusta, joiden tehtävänimikkeet olivat markkinointikoordinaattori, marketing specialist tai vastaava. Ilmoitukset ovat marras- ja joulukuun 2021 aikana julkaistuja ja ne on kerätty Duunitori.fi-hakupalvelusta.