Asiakaslähtöinen tuotteen ja palvelun kehitys, QFD
Asiakaskeskeinen tuotekehitys haltuun QFD-kurssilla
QFD on menetelmä, jolla suunnitellaan asiakkaiden tarpeisiin ja vaatimuksiin perustuvia tuotteita ja palveluja. QFD eli “Asiakaslähtöinen tuotteen ja palvelun kehitys” muodostaa konseptin, kuinka asiakkaan tarpeet tunnistetaan, priorisoidaan ja QFD -matriisilla muunnetaan tuotteen tai palvelun kehittämisen lähtötiedoiksi. Asiakastarpeen tunnistamisessa tarvitaan luovia menetelmiä (ideointia) sekä niitä tukevia työkaluja, priorisointia, asiakastiedon keräämistä ja muuntamista.
Kurssilla tutustutaan näihin työmenetelmiin - VOC, KJmenetelmä, Kano-malli, asiakaskyselyt, puudiagrammi - ja itse QFD-matriisiin, laatutaloon A1, jolla muunnos varsinaisesti tehdään. Kurssilla tehdään ryhmätyönä QFD-matriisi.
Mistä QFD on lähtenyt?
Asiakaslähtöinen tuotteen kehitys tai kuten se kansainvälisesti tunnetaan, QFD (Quality Function Deployment), menetelmä tuli Suomeen 1983 Metalliteollisuuden keskusliiton ja Suomen Laatuyhdistyksen yhteistyön tuloksena.
DI Eero E. Karjalainen on ollut mukana tuomassa QFD -menetelmää Suomeen sekä kehittämässä ja kouluttamassa sitä jo yli 30 vuotta. Menetelmän avulla on kehitetty lukuisia uusia menestystuotteita.
Menetelmää sovelletaan lukuisissa suomalaisissa yrityksissä erinomaisin tuloksin. QFD kuuluu myös keskeisenä työkaluna Design for Six Sigmaan.
Tämä koulutus järjestetään yrityskohtaisesti räätälöiden. Pyydä tarjous yrityksellesi / organisaatiollesi suoraan Quality Knowhow Karjalainen Oy.stä täyttämällä yhteydenottopyyntö.
Seuraavat toteutukset
Kohderyhmä
Asiakaslähtöinen tuotekehityskurssi (QFD) sopii erinomaisen hyvin kehitystiimeille tai ryhmille, joiden tehtävänä on innovoida ja kehittää uusia tuotteita tai palveluja.
Kurssiohjelma
Päivä 1
08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi
09:00 Avaus ja esittely
09:15 Johdatus QFD:n
10.30 Millä perusteella asiakas ostaa tuotteen/palvelun?
Asiakkaan valintakriteerimallit, Kano-malli, VOC
12:00 Lounas
13:00 Mitä asiakkaat tarvitsevat (ryhmätyö)?
Luokittelu, priorisointi, KJ-menetelmä, puudiagrammi
Asiakastutkimukset ja asiakastiedon keräys
14.30 Kahvi
15:00 Ryhmätyö xxx Oy:n asiakkaiden tarpeista
KJ-menetelmä ja luokittelu
15.00 Laatutalon eli QFD-matriisin esittely
A1 xxx Oy:n tuotteista ja palveluista (ryhmätyö)
Mitä se on? Miten laatukaavio A1 tehdään?
16:00 1. päivä päättyy
Päivä 2
08:15 2. päivän aloitus
08:30 Ryhmätyö jatkuu
Laatukaavio A1
Tarpeiden priorisointi
Tarpeiden muuttaminen palvelun ominaisuuksiksi
Kehitys- ja parannuskohteiden tunnistus
11:00 Ryhmätyön purku
11:30 Lounas
12:30 QFD:n matriisijärjestelmä
Kuinka kehityskohteet viedään läpi prosessin
Kustannusmatriisi
14.00 Kahvi
14:30 QFD-matriisin oikeellisuuden tarkastaminen
Ristiintarkastus, validiteetti
Esimerkkejä QFD:n toteuttamisesta
16:00 Koulutuksen päätös
Kouluttajat
Antti Piirainen
Quality Knowhow Karjalainen Oy
Koulutuspaikka
Sibeliustalo, Lahti
Kustannukset
Julkisen kurssin osallistumismaksu 1150 € + ALV 25,5 %. Hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto.
Täyttämällä alla olevan yhteydenottopyynnön voit » kysyä lisää ja pyytää tarjouksen!
Ota yhteyttä
Quality Knowhow Karjalainen Oy sosiaalisessa mediassa
Osaaminen on tämän päivän energiaa
Kaikki Quality Knowhow Karjalainen Oy:n koulutukset ovat tarjolla myös etätoteutuksena tai hybridimallina. Quality Knowhow Karjalainen Oy tarjoaa asiakkailleen koulutusta ja konsultointia tuotteiden ja toimintaprosessien laadunparantamiseen sekä välittää laatutekniikan kirjoja, ohjelmistoja ja demonstraatiovälineitä. Quality Knowhow Karjalainen Oy on perustettu vuonna 1997...
Lue lisää kouluttajasta Quality Knowhow Karjalainen Oy ja katso koulutustarjonta täältä