Täydennyskoulutusta taideterapeutille

Täydennyskoulutusta taideterapeutille, Uraopas

Taideterapeutti antaa sanalliseen ja kuvalliseen ilmaisuun perustuvaa terapeuttista hoitoa. Taideterapiassa kuvallista itseilmaisua käytetään vuorovaikutuksen välineenä. Hoitotapaa käytetään muun muassa psyykkisten kriisien ja ongelmien hoitona sekä mielenterveysongelmien ennaltaehkäisemisenä.

Taideterapian tavoitteena on kehittää henkilön selvitytymiskeinoja, kasvattaa tietoisuutta ja auttaa kokemaan taiteen eheyttävä vaikutus oman identiteetin rakentumisessa. Taideterapiakoulutus on suosittua, koska se sopii hoitomuotona kaiken ikäisille ihmisille.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi taideterapeutille

Kuvataide on keskeisessä roolissa kuvataideterapeutin työssä. Osallistu säännöllisesti erilaisille kuvataidekursseille tutustumaan uusiin taidelajeihin ja tekniikoihin. Taideterapeutin on hyvä ilmaista itseään taiteen keinoin säännöllisesti, jotta pystyt samastumaan asiakkaisiisi. Voit tutustua itseesi paremmin myös henkilökohtaisen kehityksen ja mindfulnessin täydennyskoulutuksissa.

Taideterapeutin työ on ihmisläheistä vuorovaikutustyötä, jossa empatia ja herkkyys ovat tärkeitä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Pääset kehittämään kommunikointitaitojasi monipuolisesti vuorovaikutuksen, neuvottelutaitojen ja esiintymistaitojen täydennyskoulutuksissa. Myös asiakaspalvelutaitojen koulutukset tarjoavat hyvä neuvoja asiakastyöhön.

Taideterapiaa voidaan toteuttaa ratkaisukeskeisillä menetelmillä. Katso tarjolla olevat ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan erikoistuvat koulutukset ja löydä käytännön työkaluja innostamiseen, motivointiin ja ongelmien ratkaisuun.

Jos toimit yksityisenä ammatinharjoittajana, tarvitset tietoa yrittäjyydestä. Tarjolla on laajempia yrittäjyyden ammattitutkintoja, joissa pääset kehittämään toimintaasi kokonaisvaltaisesti. Vaihtoehtoisesti voit opiskella yrittäjyyden eri osa-alueita, kuten kirjanpitoa, verotusta, markkinointia ja laskentatointa.

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Kiinnostus terveyteen ja liikuntaan on kasvussa, mikä on positiivista terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Terveyspalvelut työllistävät eniten julkisella sektorilla, mutta myös yksityisellä sektorilla ja erilaisten järjestöjen parissa ulkomailla. Monet terveydenhuoltoalan ammattilaiset toimivat ammatinharjoittajina tai yrittäjinä.

Työllistymistilanne terveydenhuoltoalalla on hyvä joitain alueellisia poikkeuksia lukuun ottamatta. Väestön ikääntymisen ja eläköitymisen myötä terveydenhuoltoalan ammattilaisille on kysyntää lähitulevaisuudessa.

Lähteet: ammattinetti.fi, koulutus.fi