Täydennyskoulutusta sotilaalle

Täydennyskoulutusta sotilaalle, Uraopas

Sotilaana voit työskennellä laivastossa, ilmavoimissa, armeijassa tai kodin vartijana. Puolustusvoimien sisältä löytyy erilaisia työtehtäviä sekä sotilas- että siviilihenkilöstölle. Tyypillisiä työalueita ovat muun muassa tekninen johtaminen sekä taistelu-, turvallisuus- ja tiedustelupalvelut. Sotilaalla tulee olla vahva psyyke ja hyvä fyysinen kunto. Tarvitset ymmärrystä konfliktien hallinnasta ja erimielisyyksien diplomaattisesta ratkaisemisesta.

Puolustusvoimien henkilökunnan ammatillinen kehittyminen tapahtuu työssäoppimalla esimiehiltä, alaisilta ja kollegoilta. Siviilihenkilökunnalta odotetaan soveltuvaa ammatillista koulutusta. Upseeritutkinnon voi suorittaa Maanpuolustuskorkeakoulussa Helsingissä.

Maanpuolustuksesta kiinnostunut voi lisäksi suorittaa sotatieteellisen jatkotutkinnon ja valmistua yleisesikuntaupseeriksi tai sotatieteiden tohtoriksi. Erikoisupseerin osaaminen kehittyy relevantin siviilikoulutuksen ja työkokemuksen kautta.

Suosituksia jatkokoulutukseksi sotilaalle

Sotilaana tarvitset johtajalle tyypillisiä ominaisuuksia, joten johtamiskoulutus voi olla sinua varten. Tarjolla on laajempia johtamisen tutkintoja sekä tiiviimpiä, johtamisen eri osa-alueisiin keskittyvä kursseja. Jos olet juuri siirtynyt esimiesasemaan, saat koulutuksista valmiuksia uuteen rooliisi.

Sotilasalan kansainväliset kontaktit ja ulkomaan komennukset lisäävät sotilaan kielitaitovaatimuksia. Ulkomailla suoritettu palvelus on urakehityksen kannalta tärkeää, joten kielitaidon syventäminen kielikurssilla voisi olla seuraava askel. Englannin ja ruotsin kielten lisäksi tarjolla on koulutuksia monista muistakin kielistä.

Sotilas tapaa työssään paljon erilaisia ihmisiä. Pedagogisten taitojen ja, vuorovaikutustaitojen kehittämisestä on etua, jotta opit välittämään viestisi selkeästi. Sinun on tärkeää pysyä rauhallisena myös paineen alla. Jos haluat kehittää stressinsietokykyäsi, tarjolla on useita kursseja mindfullnessista, stressinhallinnasta ja henkilökohtaisesta tehokkuudesta.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Puolustusvoimat tarjoavat alan perus-, jatko- ja täydennyskoulutusta. Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Puolustusvoimat tarjoavat pääasiassa vakituisia työsuhteita ja sotatieteiden maistereille löytyy vakituinen työsuhde puolustusvoimista valmistumisen jälkeen. Virkoihin liittyy siirtovelvollisuus, jolloin tehtävä voidaan tarvittaessa siitää toiseen joukko-osastoon.

Upseerien henkilötyövuosia on lisätty, mutta opistoupseerien ja siviilien vähennetty. Rekrytointiin vaikuttaa osaltaan myönnetyt määrärahat. Erikoisupseereja, aliupseereja ja siviilihenkilökuntaa rekrytoidaan paikkojen vapautuessa.

Liittyvät ammatit: poliisi

Lähteet: ammattinetti.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: