Mikä on huijarisyndrooma ja miten päästä siitä eroon?

Ja miten siitä pääsee eroon? Lue juttu huijarisyndroomasta.

Mikä on huijarisyndrooma ja miten päästä siitä eroon?

Osaat kyllä työsi, mutta pelkäät jatkuvasti, että sinut saadaan kiinni osaamattomuudesta. Ajattelet, että valmistuit koulusta tuurilla ja rekrytoija palkkasi sinut vahingossa – ethän todellisuudessa osaa tai tiedä mitään. Kuulostaako tutulta?

Usko omiin taitoihin horjuu takuulla jokaisella aina silloin tällöin, mutta jos tunne oman osaamisen riittämättömyydestä ja sen paljastumisesta häiritsee jatkuvasti, saattaa kyse olla huijarisyndroomasta.

Mikä huijarisyndrooma?

Huijarisyndroomassa ei huijata ketään tai mitään, vaan kyse on psykologisesta ilmiöstä ja ajatusvääristymästä. Se aiheuttaa siitä kärsivälle ahdistusta ja pahaa oloa tai vähintäänkin stressiä.

Huijarisyndrooman vaikutuksesta ihminen ei todisteista huolimatta pysty sisäistämään omia saavutuksiaan eikä usko niihin. Hän kokee, että ne ovat ainoastaan hyvää tuuria tai oman huijauksen tuotosta. Huijarisyndroomasta kärsivä ajattelee, että hän on jotenkin onnistunut huijaamaan muita omista taidoistaan ja pelkää jäävänsä siitä kiinni. Syndroomasta kärsivä ihmettelee, miten muut eivät huomaa hänen taitojensa puutteellisuutta.

Yleisesti huijarisyndroomasta kärsitään esimerkiksi opiskelujen aikana tai työelämässä. Huijarisyndrooma vaivaa niin naisia kuin miehiäkin, vaikka usein saatetaan ajatella syndrooman ilmenevän vain korkeakoulutetuilla nuorilla naisilla. Arviolta 70% ihmisistä kärsii huijarisyndroomasta jossain vaiheessa elämää. Moni voi myös huomata itsessään toisinaan huijarisyndrooman piirteitä, vaikka ei kärsisikään niistä jatkuvasti.

Ylisuorittaminen saa uupumaan

Työpaikalla huijarisyndroomasta kärsivä on usein tunnollinen työntekijä, joka tekee ahkerasti töitä ja saa paljon aikaan. Huijarisyndroomasta kärsivä voi olla muiden mielestä sosiaalinen ja menestyvä, mutta kuoren alla hän pelkää koko ajan, että muut huomaavat hänen osaamattomuutensa.

Huijarisyndroomaisella kehut työkavereilta ja esimieheltä kaikuvat kuuroille korville. Hän ei pääse yli itsekritiikistä ja vähättelee omia taitojaan jatkuvasti. Työkavereiden voi olla vaikea seurata vierestä, kun kollega vähättelee itseään jatkuvasti ja lopulta uupuu ylisuorittamiseen.

Huijarisyndrooma on hyvin uuvuttavaa, sillä sen kanssa kamppaileva joutuu olemaan jatkuvasti valppaana, jotta ei vain jää kiinni muille. Ajatusvääristymä voi pahimmillaan haitata työntekoa niin paljon, että jatkuva pelko epäonnistumisesta ja omien taitojen riittämättömyydestä voi johtaa ylisuorittamiseen, uupumiseen ja urakehityksen pysähtymiseen.

Huijarisyndroomasta voi päästä eroon – tai ainakin sen kanssa voi oppia elämään

Apuun ei välttämättä osata hakeutua, sillä huijarisyndroomasta kärsivä pitää omia ajatuksiaan tosina eikä ymmärrä, että kielteisten ja vähättelevien ajatusten takana on ajattelun vinouma. Psykoterapiaa suositellaan hoitokeinoksi silloin, kun ihminen todella ajattelee itsestään hyvin vääristyneesti.

Kun kyse on lievästä ongelmasta, itsehoito on mahdollista. Tärkeintä on oppia muuttamaan ja haastamaan omia haitallisia ajatusmalleja, ja oppia sietämään haitallisia ajatuksia. Omista ajatuksistaan kannattaa puhua eikä kamppailla niiden kanssa turhaan yksin.

5 vinkkiä: Miten päästä eroon huijarisyndroomasta?

Psykologi ja psykoterapeutti Tiina Ekman on avannut huijarisyndrooman mekanismeja kirjassaan Huijarisyndrooma – Miksi en usko itseeni (vaikka olen oikeasti hyvä) (2017). Hän listaa viisi keinoa, joiden avulla syndroomasta voi päästä eroon.

1. Pyri löytämään haitallisten ajatusten rinnalle kannustavia ajatuksia ja yritä muuttaa haitallisista ajatuksista seuraavaa toimintaa. Älä anna epävarmuuden ja pelon estää sinua tarttumasta mahdollisuuksiin.
  2. Tunnista tilanteet, joissa huijarisyndrooma nostaa päätään. Anna ajatusten tulla, mutta muistuta itseäsi, etteivät kriittiset ajatukset ole totta vaan huijarisyndrooman puhetta.
  3. Pysähdy kuuntelemaan myönteistä palautetta. Opettele ottamaan palaute vastaan sekä sisäistämään se.
  4. Kerro läheisille peloistasi, riittämättömyyden tunteista sekä itsellesi asettamista vaatimuksista, vaikka se tuntuisikin vähän kiusalliselta.
  5. Opettele sietämään keskeneräisyyttä ja panosta työn suunnittelemiseen ja aikatauluttamiseen. Sitä kautta saat vähennettyä ylisuorittamista ja opit nauttimaan menestyksestä. Harjoittele sanomaan ei ja pyytämään apua.

Lähteet: Yle.fi, Tehy, Duunitori, Psykopodiaa-podcast: Jakso 17. Huijarisyndrooma. Vieraana Tiina Ekman (4.11.2019 Nina Lyytinen (toimittaja))

Usein kysyttyä

• Huijarisyndrooma, eli huijausoireyhtymä, on henkinen ilmiö, jossa ihminen kokee olevansa huijari, vaikka hänellä olisi todellista osaamista ja kokemusta. Hän ei usko omaan pätevyyteensä ja pelkää paljastuvansa huijariksi.

• Huijarisyndroomasta pääsee eroon tarkastelemalla realistisesti omaa osaamistaan, keskustelemalla luotettavien ihmisten kanssa ja harjoittamalla itsemyötätuntoa, positiivista ajattelua ja itseluottamusta.

• Huijarisyndrooman tunnistaa jatkuvasta epävarmuudesta omasta osaamisestaan, vähättelystä ja pelosta paljastua huijariksi.

• Ylisuorittaminen on tila, jossa henkilö asettaa itselleen kohtuuttoman korkeita odotuksia ja työmäärän, joka ylittää hänen realistiset mahdollisuutensa tehdä asioita. Ylisuorittaminen voi aiheuttaa stressiä, uupumusta sekä vaikuttaa negatiivisesti henkilön terveyteen ja hyvinvointiin.

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: