5 vinkkiä stressin hallintaan – älä anna stressin yllättää tänä syksynä

5 vinkkiä stressin hallintaan – älä anna stressin yllättää tänä syksynä

Loman jälkeen on helppo stressaantua, kun arjen pyöritys tekee paluun ja työmäärä iskee vasten kasvoja kuin kirpeä syksyinen tuuli. Ennen kuin stressi ottaa vallan, ota tilanne haltuun! Käytä näitä viittä vinkkiä päästäksesi stressistä eroon ja tunnet olosi hyväksi tänä syksynä.

1.  Käytä Pomodoro-tekniikkaa työpäivän suunnitteluun

Pomodoro-tekniikan avulla voit suunnitella ja rakentaa työpäivän käyttämällä ajastinta. Työskentelet keskittyneesti 25 minuuttia ja pidät sitten lyhyen viiden minuutin tauon. Toista tämä neljä kertaa ennen kuin pidät pidemmän 15-20 minuutin tauon. Rytmittämällä työajan tällä tavoin pidät työt järjestyksessä ja luovuuden hengissä. Kun minimoi tehtävään kuluvan ajan, saa enemmän aikaa hengähtää ja pitää stressin aisoissa.

Lue lisää Pomodoro-tekniikasta »

2. Rajoita puhelimen käyttöä työasioiden hoitamisessa

Jos olet tavoitettavissa puhelimitse vuorokauden ympäri, se lisää helposti stressiä jokapäiväisessä elämässä. Voit esimerkiksi asettaa puhelimen joka ilta “älä häiritse” -tilaan, jolloin mahdolliset häiritsevät sähköpostit tai muut ilmoitukset työasioista eivät häiritse sinua työajan ulkopuolella. Puhelin voi olla hiljaisena koko illan tai vaikka muutaman tunnin illassa. Näin voit olla enemmän läsnä siinä hetkessä ja käytettävissä silloin, kun pystyt keskittymään täysillä töihin.

Selaa ajanhallinnan koulutuksia

3. Liiku ulkona!

Liikunta ulkona lisää henkistä hyvinvointia enemmän kuin liikunta sisätiloissa. Hyödynnä päivänvalo ja lähde kuntosalin sijasta ulos liikkumaan tai lämmittele ennen kuntosalille menoa ulkosalla. Kokeile käydä lounastauolla pienellä happihyppelyllä tai lähde heti työpäivän jälkeen metsään kävelylle. Stressitasot laskevat ja pääset vaihtamaan helpommin vapaalle työasioiden pohtimisen sijaan.

4. Nauti pimenevistä illoista

Valoisissa kesäilloissa on kieltämättä oma viehätyksensä, mutta pimenevät syysillat ovat ihanan kodikkaita ja tunnelmallisia. Sytytä kynttilä, kuuntele hyvää musiikkia ja lue kirjaa viltin alla – pelkkä ajatuskin saa rentoutuneeksi! Yhdistä tämä puhelintauon kanssa ja mahdollista maksimaalinen rentoutuminen.

5. Opi olemaan tietoisesti läsnä

Mindfulness-harjoitukset, jooga tai pilates voivat auttaa keskittymään hetkeen ja päästämään irti haitallisista stressin tunteista. Mindfulness-kursseilta saat tarvittavia työkaluja henkiseen hyvinvointiin ja stressin hallintaan sekä kokonaisvaltaiseen elämänhallintaan.

Selaa Mindfulness-koulutuksia