Haetko luokanopettajan virkaa tai haluat kehittää osaamistasi opettajana? Lue koulutus.fi:n tekemä selvitys luokanopettajan kysytyimmistä ominaisuuksista ja menesty työnhaussa tai loista työssäsi.
Lainsäädännölliset edellytykset ja aikaisempi kokemus
Useissa ilmoituksissa korostettiin lainsäädännön asetuksia ja lakeja edellytyksenä opettajana työskentelylle. Esimerkiksi perusopetuslain (986/1998) mukaiset opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimukset mainittiin 80 % ilmoituksista ja lain (504/2002) mukainen rikostaustan selvittäminen 58 % ilmoituksista. Myös lain (304/2003) ja 7§ mukainen terveydentilaa koskeva selvitys kipusi 12. sijalle opettajan kysytyimmissä ominaisuuksissa ja edellytyksissä. Myös aiempi työkokemus opetustehtävissä ja soveltuva koulutustausta nousivat listalla tärkeiksi ominaisuuksiksi.
Luokanopettaja kehittäjänä ja työyhteisötaitojen mestarina
Opettajien välinen sujuva tiimityöskentely koetaan työpaikkailmoitusten perusteella erittäin tärkeäksi. Yhteistyötaidot ovat tämän selvityksen mukaan kolmanneksi tärkein opettajalta kaivatuista ominaisuuksista ja se mainittiin jopa 45 % ilmoituksista. Sujuvan yhteistyön lisäksi opettajan tulisi omata ryhmänhallintataitoja, joilla ohjata isompaakin ryhmää. Kannustava työote ja ongelmanratkaisukyky ovat avainasemassa, kun oppilaita ohjataan itsenäisiksi tiedonetsijöiksi ja elinikäisiksi oppijoiksi huomioiden heidän yksilölliset tarpeensa.
Selvityksessä mukana olleista työpaikkailmoituksista nousee selkeästi esiin tarve innostuneille ja sitoutuneille opettajille, jotka ovat opetustehtävänsä ohella kiinnostuneita koulun toiminnan ja käytäntöjen kehittämisestä. 23 % tutkituista ilmoituksista sisälsi tämän joko edellytyksenä tai toivottuna ominaisuutena.
Luokanopettajalta edellytetään laaja-alaista osaamista
Alan perinteistä opettaja-käsitystä ravistellaan ja yhteisopettajuus on yleistynyt. Yhteisopettajuus tarkoittaa, että useampi opettaja osallistuu tasapuolisesti opetusryhmän opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Jaettu pedagoginen kokemus mahdollistaa oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioinnin entistä paremmin. 15 % selvityksen työpaikkailmoituksista sisälsi toiveen hakijan halukkuudesta tai kokemuksesta toteuttaa yhteisopettajuutta.
Opettajan tulee hallita yhä useampia sähköisiä järjestelmiä työssään. Vallitsevan maailmantilanteen myötä viestintä ja tapaamiset niin kollegoiden kuin vanhempien kanssa ovat sähköistyneet. Yleiset digitaidot sekä sähköisten oppimisympäristöjen käyttökokemus mainittiin 13 % tutkituista ilmoituksista ja tieto- ja viestintätekniikkataitoja haettiin 10 % ilmoituksissa.
Alta löydät listan taidoista ja ominaisuuksista, joita opettajilta edellytetään juuri nyt eniten.
1. Perusopetuslain (986/1998)* mukaiset opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimukset
80 %
2. Lain (504/2002)* mukainen rikostaustan selvittäminen
58 %
3. Yhteistyötaidot
45 %
4. Aiempi työkokemus opetustehtävissä
40 %
5. Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
28 %
6. Halu kehittää koulun toimintaa
23 %
7. Kokemus ja sitoutuneisuus yhteisopettajuuteen
17 %
8. Soveltuva koulutustausta
15 %
9. Sähköisten oppimisympäristöjen käyttökokemus ja digitaidot
13 %
10. Ryhmänhallintataito
13 %
11. Tieto- ja viestintätekniikkataidot
10 %
12. Lain (304/2003)* ja 7§ mukainen terveydentilaa koskeva selvitys
10 %
13. Pedagogiset opinnot
10 %
14. Kannustava työote
10 %
15. Ongelmanratkaisukyky
10 %
16. Positiivisuus
8 %
17. Joustavuus
8 %
18. Erinomainen kirjallinen ja suullinen suomen kielen taito
8 %
19. Kehittämisorientoitunut työote
8 %
20. Halu kehittyä opettajana
8 %
Haluatko kehittää osaamistasi opetusalan ammattilaisena?
Katso ainakin näiden koulutuskategorioiden tarjonta ja löydä tarpeisiisi sopiva kurssi:
Tieto- ja viestintätekniikka Opetus / Pedagogiikka
*Perusopetuslain (986/1998) mukaiset opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimukset. Lue lisää Finlex.
*Lain (504/2002) mukainen rikostaustan selvittäminen. Lue lisää Finlex.
*Lain (304/2003) ja 7§ mukainen terveydentilaa koskeva selvitys. Lue lisää Finlex.
Selvityksessä oli mukana 40 työpaikkailmoitusta, joiden tehtävänimike oli opettaja, luokanopettaja ja luokanopettajan sijainen. Tässä selvityksessä jätettiin huomioimatta varhaiskasvatuksen ilmoitukset. Ilmoitukset ovat marras- ja joulukuun 2021 aikana julkaistuja ja ne on kerätty Duunitori.fi-hakupalvelusta.