Webinaari: Sopimusriidat julkisissa hankinnoissa
Ovatko sopimuksiin liittyvät kiistat asioita, jotka päätyvät työpöydällesi ratkottavaksi? Aiheuttavatko nämä joskus myös hampaiden kiristelyä ja päänvaivaa? Tiedätkö miten riitatilanteissa kannattaisi toimia?
Mistä julkisen ja yksityisen rajapinnassa oikein riidellään? Sopimuksiin liittyvät riidat voivat äkkiseltään vaikuttaa sekalaiselta joukolta erityyppisiä ongelmavyyhtejä. Yleisissä tuomioistuimissa käsiteltävissä julkisiin hankintoihin perustuvissa sopimusriidoissa toistuvat kuitenkin tyypillisesti samat aiheet. Nämä samat asiat tulevat myös kerta toisensa jälkeen vastaan niin hankinta-asiantuntijoiden kuin hankintalakimiesten ja palvelujen tuottajienkin työssä.
Tässä käytännönläheisessä koulutuksessa sukellamme sopimusriitojen ytimeen.
Päivän aikana asioita käsitellään käytännönläheisesti esimerkkitilanteiden ja oikeustapausten avulla. Saat koulutuksesta mukaasi vinkit siihen, miten riitatilanteissa kannattaisi toimia. Erityisesti koulutuksessa ruoditaan seuraavia teemoja:
- Miten toimia, kun sopimuskumppanin sopimussuoritus on tavalla tai toisella virheellinen?
- Miten tulisi toimia, kun hinnoittelun, palvelun tai tuotteen kokonaisuuden osalta on epäselviä asioita?
- Missä vaiheessa ja missä muodossa reklamaatio tulee tehdä?
- Miten pääsen irtautumaan sopimuksesta, jos yhteistyö ei tyydytä?
- Miten toimia, kun sopimuskumppani yrittää muuttaa sopimusta yksipuolisesti?
- Milloin sopimus voidaan purkaa päättymään välittömästi?
- Miten toimia, kun voittanut tarjoaja ei suostu allekirjoittamaan hankintasopimusta?
- Miten sopimusehtoja voi muuttaa sopimuskauden aikana?
- Tyypillisimpiä riidan aiheita
- Oikeustapauksia
- Riidanratkaisussa menestyminen
Tekninen toteutus
Webinaari toteutetaan Microsoft Teamsilla. Osallistujana kuulet ja näet kouluttajan sekä esitysmateriaalit ja voit osallistua keskusteluun. Osallistuminen verkossa on helppoa ja vaivatonta, tarvitset vain verkkoyhteyden. Saat osallistumislinkin webinaaritilaan kurssia edeltävänä päivänä.
Koulutus tallennetaan ja tallenne on katsottavissa 7 vrk kurssin jälkeen.
Seuraavat toteutukset
Kohderyhmä
Koulutus on tarkoitettu sekä hankintayksiköiden että toimittajien asiantuntijoille ja lakimiehille, jotka neuvottelevat hankintasopimuksiin tehtävistä muutoksista ja valvovat sopimusehtojen noudattamista.
Aikataulu
8.45 Webinaaritila avautuu
9.00-12.00 Sitooko hankintamenettely ja tarjous?
• Voiko hankintamenettelystä tai tarjouksesta vetäytyä? Milloin ja
miten? Aiheutuuko tästä jotain seuraamuksia?
• Hankintapäätöksen jälkeiset sopimusneuvottelut, mikä merkitys
• Sopimuksen tulkinta myöhemmissä vaiheissa
sopimusneuvottelujen perusteella
• Sopimuksen syntyminen julkisissa hankinnoissa
Tyypillisimmät ongelmat sopimuskaudella
• Mistä yleensä riidellään ja miksi?
• Epäselvät sopimusehdot ja miten sopimusehtoja tulkitaan
• Miten toimia, kun sopimuskumppani yrittää muuttaa sopimusta
yksipuolisesti?
• Mitä jos maailma muuttuu, enkä haluakaan enää sitoutua
sopimusvelvoitteisiin?
• Hinta muuttuvassa maailmassa
• Riskinjako sopijakumppanien välillä
• Sopimuksen taustalla vaikuttavat voimasuhteet
12.00-13.00 Lounastauko
13.00-16.00 Miten sopimusehtoja voi muuttaa sopimuskauden aikana?
• Sopimusmuutosten tekeminen
• Hankintalain rajaukset sopimusten muuttamiselle
Ongelmatilanteisiin varautuminen ja niihin reagointi
• Miten toimia, kun sopimuskumppanin sopimussuoritus on
virheellinen?
• Reklamaation tekeminen: missä vaiheessa ja missä muodossa
reklamaatio tulee tehdä?
• Sopimuksen päättäminen: milloin hankintasopimus voidaan
purkaa päättymään välittömästi?
• Voinko jotenkin omalla toiminnallani minimoida sopimusriitoja?
Miten toimia riitatilanteissa?
• Vaatimusten ja perusteiden oikeudellinen arvio – menestynkö
vaatimuksissani
• Neuvotteluvelvoite
• Riidanratkaisumenettely oikeudessa tai oikeuden ulkopuolella
Tilaisuuden yhteenveto ja loppukeskustelu
Kouluttaja
PTCS:n asiantuntija Aarne Kumlin (VT) ja/tai Tuukka Lappalainen (OTM)
Kustannukset
Koulutuksen hinta on 520 € (+ALV 25,5 %)
Ota yhteyttä
PTCServices Oy – julkiset hankinnat ja hankintaprosessi haltuun
PTCServices Oy on vuonna 2004 perustettu, Suomen johtava julkisten hankintojen asiantuntijapalveluihin ja koulutuksiin erikoistunut yritys. PTC:n parikymmentä asiantuntijaa ovat kokeneita ammattilaisia, jotka keskittyvät täysipäiväisesti julkisiin hankintoihin sekä konsultteina että kouluttajina. Keskeisimmät koulutusaiheet: Julkiset hankinnat Hankintaprosessit ja niiden virheetön läpivienti Hankintalainsäädännön käytännön näkökulmat Yritysten...
Lue lisää kouluttajasta PTCServices Oy ja katso koulutustarjonta täältä