Psykofyysisen psykoterapian perusteet (30 op)
Psykofyysisen psykoterapian keskiössä on keho-mieli -yhteyden huomioiminen. Ihminen nähdään kokonaisuutena, jossa keho ja mieli ovat erottamattomasti toisiinsa kytkeytyneitä. Psykofyysisessä psykoterapiassa voidaan puhumisen lisäksi työskennellä kehollisin menetelmin. Huomiota kiinnitetään kehotietoisuuteen ja sanattomaan vuorovaikutukseen.
Koulutuksen osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa
- ohjata asiakkaita havainnoimaan kehollisia kokemuksiaan
- ohjata asiakkaita sanoittamaan ja reflektoimaan kehollisia kokemuksiaan
- motivoida asiakkaita, joita kehollisen kokemuksen tarkastelu pelottaa tai arveluttaa
- auttaa asiakkaita tunnistamaan ja säätelemään tunteitaan ja vireystilojaan
- ohjata asiakkaita löytämään uusia kehon järjestäytymisen tapoja ja selviytymiskeinoja, joiden avulla tulla toimeen vaikeidenkin oireiden kanssa
- ohjata asiakkaita vaikuttamaan keholliseen olemiseensa ja ilmaisuunsa tavoilla, jotka mahdollistavat toimivamman vuorovaikutuksen muiden ihmisten kanssa
- yhdistää läsnäolon ja kehotietoisuuden suhtautumistapoja työskentelyynsä
- tuoda työskentelyyn sanallisen kommunikaation lisäksi terapiasuhteen kehollisia näkökulmia.
Koulutuksen sisältö
Psykofyysisen psykoterapian perusteiden koulutus on integratiiviseen lähestymistapaan perustuva koulutus. Koulutus on prosessikoulutusta, joka tapahtuu kokemuksellisesti. Koulutus pohjaa George Downingin kehittämään kehokeskeisen terapian menetelmään. Asiakkaita autetaan muuttamaan sekä ajatusmallejaan että kehollisen järjestäytymisen tapojaan. Apuna käytetään myös tietoisen hyväksyvän läsnäolon ja mielentämisen työtapoja. Menetelmää voidaan käyttää sekä aikuisten että lasten kanssa työskentelyssä.
Kehokeskeistä lähestymistapaa voidaan hyödyntää sekä lyhyt- että pidempikestoisissa työskentelysuhteissa.
Eri suuntausten (esimerkiksi kognitiivinen, ratkaisukeskeinen, psykodynaaminen, gestalt, perheterapia jne.) ammattilaiset voivat yhdistää kehokeskeisen lähestymistavan työtapoja omaan viitekehykseensä.
Koulutuksen osa-alueet
Psykofyysisen psykoterapian teoreettinen tietoperusta
Psykofyysisen psykoterapian menetelmäosaaminen:
- Kehollisten menetelmien yhdistäminen verbaaliseen terapiaan
- Vuorovaikutusosaaminen: Keholliset menetelmät ja vuorovaikutus
- Keholliset menetelmät tunteiden säätelyssä
- Keholliset menetelmät traumatisoituneiden asiakkaiden kanssa
Psykofyysisen psykoterapian reflektio- ja eettinen osaaminen:
- oman työskentelyn arviointi ja kehittäminen
- eettinen ja turvallinen terapiatyöskentely
Seminaarit
Torstaisin klo 10-17, perjantaisin ja lauantaisin klo 9-16. Lisäksi vähintään 4 pienryhmätapaamista seminaarien välissä (ryhmiin jakaudutaan ja aikataulut sovitaan 1. seminaarissa).
Seminaari I:
Kehollisten menetelmien yhdistäminen keskusteluun perustuvaan työskentelyyn
Seminaarissa havainnollistamme ja harjoittelemme erilaisia kehollisia työskentelytapoja. Painopiste on siinä, miten käytämme kehollisia menetelmiä keskusteluun perustuvan työskentelyn rikastamiseen ja syventämiseen. Seminaarissa opettelemme strukturoimaan kehollisia menetelmiä sisältävää vuorovaikutusta. Harjoittelun lisäksi valotetaan kehopsykoterapian / psykofyysisen psykoterapian teoreettista perustaa.
Seminaari II:
Keholliset menetelmät ja vuorovaikutus
Psykofyysinen psykoterapia keskittyy auttamaan asiakkaita heidän tärkeissä vuorovaikutussuhteissaan: puolison, lapsen, muiden perheenjäsenten, ystävien tai kollegoiden kanssa. Lasten ja nuorten terapiassa keskitytään sekä vertaissuhteisiin että perhesuhteisiin. Tässä seminaarissa tarkastelemme sitä, miten ammattihenkilö voi työskennellä potilaan vuorovaikutussuhteiden kanssa. Käymme sekä kokemuksellisesti että teoreettisesti läpi ammattihenkilön ja asiakkaan välistä suhdetta ja siihen liittyviä käsitteitä (transferenssi, vastatransferenssi, mielentäminen, empatia).
Seminaari III:
Keholliset menetelmät tunteiden säätelyssä
Keholliset menetelmät voivat olla erittäin hyödyllisiä tunteiden säätelyn opettelussa. Tässä seminaarissa opettelemme sitä, miten asiakkaita voi auttaa sietämään ja rauhoittamaan vaikeita tunteita ja vahvistamaan tunteidensäätelytaitojaan. Tutustumme myös kehollisiin säätelykeinoihin, jotka voivat auttaa tulemaan toimeen haastavien tunteiden ja käyttäytymisen kanssa. Tutustumme itsesäätelyn että vuorovaikutteisen säätelyn käsitteisiin ja harjoittelemme säätelyä sekä asiakkaan auttamiseksi että ammattihenkilön työssäjaksamisen tukemiseksi.
Seminaari IV: Traumaseminaari
Keholliset menetelmät tarjoavat erityisiä työtapoja työskentelyyn traumaoireista kärsivien asiakkaiden kanssa. Harjoittelemme keinoja, joiden avulla asiakasta voidaan auttaa selviytymään traumaattisten kokemusten vaikutusten kanssa. Kehollisin työtavoin voidaan myös oppia vireystilan säätelyä ja vakauttamista, työstää traumamuistoja sekä auttaa potilaita löytämään uudenlaisia toimintamalleja vuorovaikutussuhteissa traumaperäisten defensiivisten mallien sijaan. Tämän jakson alussa opiskelijat myös esittelevät toisilleen lukemaansa kirjallisuutta ja sen pohjalta kirjoittamansa referaatit.
Seminaari V: Lopputyö- ja lopetusseminaari
Tässä seminaarissa jaetaan kokemuksia ja oivalluksia koulutuksen kirjallisten lopputöiden pohjalta. Seminaarin tavoitteena on vetää yhteen aiemmissa seminaareissa ja kirjallisuuden pohjalta opittua sekä ideoida sitä, miten kukin voi soveltaa koulutuksen antia omassa työssään. Seminaari on koulutuksen viimeinen, joten toisena teemana on prosessin lopetus ja reflektointi. Teemme myös kokemuksellista, kehollista työskentelyä. Lopetusseminaariin kuuluu loppujuhla (iltajuhla pe) ja todistusten jako (la).
Opetusmenetelmät
Seminaarit perustuvat kokemukselliseen oppimiseen. Opiskelijat työskentelevät pareissa ja pienryhmissä harjoitellen erilaisia kehollisia työskentelymenetelmiä. Pienryhmätyöskentelyn kautta on mahdollista saada kokemuksia niin asiakkaan, terapeutin kuin havainnoijankin rooleista. Käytännön harjoittelun lisäksi opetus sisältää teoriaa, keskustelua ja opetuksellisia havainnollistuksia työskentelystä.
Seminaarien lisäksi koulutusvaatimuksiin kuuluu opitun reflektointiin ja harjoitteluun keskittyvät pienryhmätapaamiset seminaarien välillä, kirjallisuusreferaatin ja oppimispäiväkirjan laatiminen sekä kirjallinen lopputyö.
Kirjallisuus, kirjalliset tehtävät ja muu itsenäinen työskentely:
- Seminaarikirjallisuuteen perehtyminen, n. 1 000 sivua (sis. muiden referaattien lukeminen)
- Kirjallisuusreferaatti 2 sivua (200 sivua luettavaa + kirjoittaminen)
- Lopputyö 12-15 sivua (seminaarien, kirjallisuuden, harjoittelun ja oppimispäiväkirjan pohjalta)
- Oppimispäiväkirja 10 sivua, jossa reflektoidaan itsenäistä harjoittelua asiakastyössä ja pienryhmätyöskentelyä seminaarien välissä.
- Oppimisympäristöön tutustuminen ja toiminnallinen verkko-opiskelu (mm. keskustelut ja kommentoinnit) 10 op
Seuraavat toteutukset
Kohderyhmä
Psykoterapeutit, psykologit, psykiatrit, yleislääkärit, psykoterapiakoulutuksessa olevat opiskelijat, sosiaalityöntekijät, fysioterapeutit, toimintaterapeutit ja muut psykofyysisestä asiakastyöstä kiinnostuneet sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt. Opiskelijat valitaan hakemusten perusteella (kirjallinen hakulomake).
Koulutukseen valitaan soveltuvimmat hakijat hakujärjestyksessä. Koulutukseen valinnasta/valitsematta jäämisestä ilmoitetaan koulutukseen hakeneille sähköpostitse.
Hakulomakkeissa kiinnitetään huomiota seuraaviin kriteereihin:
- Psykoterapeutti- tai muu hoito- ja terveysalan koulutus
- Kokemus kliinisestä potilastyöstä ja psykofyysisistä menetelmistä
- Motivaatio ja perustelut hakemiselle juuri tähän koulutukseen.
Koulutuksen aikataulu
Koulutuspäivät Kouvolassa. Kouvolaan on erinomaiset junayhteydet, mm. Helsingistä vain 1:20 junalla.
Seminaari I: to–la 6.–8.2.2025
Seminaari II: to–la to–la 20.–22.3.25
Seminaari III: to–la to–la 8.–10.5.25
Seminaari IV: to–la 14.–16.8.25
Seminaari V: to–la 1.–13.9.25
Kouluttajat
Mikko Lounela, psykoterapeutti, työnohjaaja
Laura Mannila, psykoterapeutti, työnohjaaja
Kustannukset
Osallistumismaksu 2250€
Koulutus on sovittaessa mahdollista maksaa erissä.
Ota yhteyttä kouluttajaan
Osaamisen kehittäjä lähellä sinua
Kymenlaakson kesäyliopisto on asiakkaiden tarpeista lähtevä korkea-asteen koulutuspalveluja tuottava aikuiskoulutus- ja kehittämisorganisaatio, jonka tehtävä on tarjota laadukasta ja monipuolista koulutusta. Ajan ilmiöihin tartutaan, ja eri aloilla tapahtuviin muutoksiin reagoidaan kehittämällä koulutustarjontaa jatkuvasti. Verkkokoulutuksissamme osallistujia on ympäri Suomen, omat lähikoulutustilamme sijaitsevat...
Lue lisää kouluttajasta Kymenlaakson kesäyliopisto ja katso koulutustarjonta täältä