Laatuun kannattaa panostaa
Laatu – sana johon törmäämme lähes päivittäin. Laatu on kuitenkin terminä vaikeasti määriteltävissä, sillä on hyvin yksilöllinen asia, mikä koetaan laaduksi ja mikä ei. Se voidaan kuitenkin sanoa, että laatu on nykyaikaisen yrityksen yksi tärkeimmistä menestystekijöistä.
Laatuajattelussa keskiössä on asiakas. Asiakkaat ostavat tuotteita ja palveluja, jotka kokevat laadukkaiksi ja odottavat että laatu on aina hyvää ja kehittyy jatkuvasti. Laadun voidaan siis sanoa muodostuvan asiakkaiden tarpeista, vaatimuksista ja odotuksista. Enää ei riitä, että lopputuote on virheetön, vaan laatuun vaikuttaa myös mm. tuotteen toimitusnopeus. Laadulla tarkoitetaan kaikkia tuotteen tai palvelun piirteitä ja ominaisuuksia, joilla tuote täyttää asiakkaan tarpeet ja vaatimukset. Kun tuote tai palvelu on laadukas, asiakkaat ovat tyytyväisiä ja asiakassuhteet pitkäaikaisia. Näin laatu tuo yritykselle kannattavuutta ja kasvumahdollisuuksia.
Laatukoulutus – tehoa ja tulosta organisaatiollesi
Menestyvän yrityksen toiminta perustuu laatuun ja laatuajattelu on juurtunut organisaation jokaiseen toimintoon. Laatukoulutus auttaa tarkastelemaan laatua monenlaisista näkökulmista, kuten valmistuksen, asiakkaan, suunnittelun tai ympäristön näkökulmasta. Laatukoulutuksissa syvennytään laatuajatteluun, toiminnan huolelliseen suunnitteluun, toteutukseen, seuraamiseen ja sisäistetään jatkuvan parantamisen kulttuuri.
Laatukoulutuksissa käsitellään mm. seuraavia aiheita:
- laadunhallinta
- prosessit ja projektit
- laatutyökalut
- laatu- ja toimintajärjestelmät
- laatujohtaminen
- laadun mittaaminen
- LEAN
- Six Sigma
- sisäinen auditointi.
Mahdollisia työnimikkeitä
- Laatujohtaja
- Laatupäällikkö
- Laatuasiantuntija
- Laaduntarkastaja
- Laadunvalvoja
- Laatukoordinaattori
- laatuvastaava
Lähteet: Laatukeskus Excellence Finland
Työ- ja elinkeinoministeriö