ITIL tuo ryhtiä – ota luotettu IT-johtamisen malli haltuun koulutuksella
ITIL® on kokoelma IT-palveluiden toimittamisen ja IT-infrastruktuurin hallinnan parhaita käytäntöjä. ITIL nimitys on lyhenne englannin kielisistä sanoista Information Technology Infrastructure Library. Kokoelmassa määritellyt käytännöt ovat maailmanlaajuisesti hyviksi todettuja ja käytännössä testattuja IT-palveluhallinnan käytäntöjä.
Miksi ITIL® -koulutus kannattaa?
Viitekehyksen nähdään lisäävään tuottavuutta ja parantavan asiakaskokemusta sekä kustannustenhallintaa. ITIL:iä on käytetty ja kehitetty yli 20 vuotta ja se on maailman suosituin IT-palveluiden hallintaan käytetty viitekehys. Maailmankuulujen yritysten kuten NASA:n, Dellin, Microsoftin ja Disneyn tiedetään luottavan kyseiseen viitekehykseen. ITIL:iä sovelletaan myös monissa sekä pienissä että suurissa suomalaisissa organisaatioissa.
Kenelle ITIL® -koulutus sopii?
ITIL -koulutus soveltuu sekä IT-johdolle että sellaisille henkilöille, jotka työtehtäviensä puolesta osallistuvat IT-palveluiden ostamiseen, myymiseen, kehittämiseen tai toimittamiseen. Perustason koulutuksille ei ole asetettu esitietovaatimuksia, vaan ne sopivat kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Palvelunhallinnan viitekehyksen viimeisin versio eli ITIL® 4 julkaistiin vuonna 2019. ITIL® 4 -koulutuksiin on tullut merkittäviä uudistuksia ja ne sisältävät uutta tietoa myös sellaisille henkilöille, jotka ovat käyneet aiempien ITIL-versioiden koulutuksia.
ITIL® 4 -versio antaa entistä kokonaisvaltaisemman lähestymistavan palvelujohtamiseen. Se tuo mukanaan hyödyllisiä elementtejä esimerkiksi leanistä ja agilesta.
ITIL® -koulutukset
ITIL Foundation eli ITIL peruskurssi on yksi aihealueen kysytyimmistä koulutuksista. Se valmistaa ITIL Foundation -sertifiointitestin suorittamiseen. ITIL Practitioner -jatkokoulutus koostuu lyhyistä teoriajaksoista ja case-työskentelystä, johon sovelletaan kurssin aikana opiskeltuja tekniikoita. Alalla arvostetut ITIL Expert -koulutukset soveltuvat niille, joka haluavat syventää osaamistaan ja saada entistä kokonaisvaltaisemman kuvan ITIL-viitekehyksestä ja sen hyödyntämisestä.
Keinot IT-palveluhallinnan kehittämiseen ja tehostamiseen ovat monet. ITIL -koulutukset voivat käsitellä muun muassa seuraavia teemoja:
- palvelun arvojärjestelmä
- ITIL® 4:n seitsemää ohjaavaa periaatetta
- ITIL®:in näkemys arvoketjuista
- palvelunhallinnan ulottuvuudet
- viitekehyksen käytännöt
- peruskäsitteitä palvelunhallinnasta
ITIL-koulutusten avulla opit muun muassa:
Opit mm:
- soveltamaan ITIL®-työkaluja, -tekniikoita ja -konsepteja toimintasi tehokkuuden ja tuottavuuden parantamiseen
- miten keskittyä kaikkein eniten arvoa luoviin aktiviteetteihin
- miten parantaa kommunikaatiota
- luottamaan suunnitelmiisi ja viemään muutoksen läpi
ITIL® -koulutukset antavat hyvät valmiudet koulutusten päätteeksi suoritettavaan sertifiointitestin suorittamiseksi. Sertifiointitesti koostuu monivalintakysymyksistä. Kansainvälisesti tunnettu sertifiointi toimii osoituksena koulutuksen suorittamisesta ja ITIL -viitekehyksen ymmärryksestä.
Lähteet: tieturi.fi, sovelto.fi, wakaru.fi