Keskustelet eri ihmisten kanssa päivittäin, mutta keskustelukumppanin vakuuttaminen puheen keinoin saattaa olla haaste. Jotta onnistuisit vaikuttamaan ja vakuuttamaan, kannattaa käyttää selkeää ja myyvää puhetyyliä. Vaikuttavaa puhetyyliä tarvitaan, oli kyseessä sitten työkaverin vakuuttaminen kahvilajikkeen vaihtamisesta tai ison liikekumppanin sitouttamisesta yhteistyöhön.
Oletko vakuuttava puhuja? Haluatko kehittyä paremmaksi esiintyjäksi? Löydät esiintymis- ja puhekursseja täältä.
Puheen pitäminen
Monissa ammateissa ja työtehtävissä vaaditaan esiintymistaitoja. Eteen saattaa tulla yllättäenkin tilanteita, joissa tulee astua isomman tai pienemmän yleisön eteen ja esittää oma kantansa asioihin. Tämän vuoksi on tärkeää tietää, millaisista osista hyvä puhe rakentuu ja kuinka viesti välitetään yleisölle vaikuttavasti.
1. Aloita mukaansatempaavalla johdatuksella aiheeseen, jolla pyrit saamaan yleisön mukaan heti alusta alkaen
2. Taustoita, mistä aiot puhua
3. Tuo esiin, mitä haluat puheenvuorollasi sanoa
Seuraa kenties tärkein osa puhetta, jossa esität, mitä haluat sanoa. Tuo asiasi esiin ja argumentoi sen puolesta. Muista myös valmistautua mahdollisiin vasta-argumentteihin ja käsitellä ne rakentavasti. Vasta-argumentit eivät saisi tulla täytenä yllätyksenä. Muista, että asian hyvin tuntevana asiantuntijana et ehkä osaa selventää kaikkea niin perinpohjaisesti kuin olisi tarve. Jotta yleisö pääsee kärryille ajatuksistasi ja siitä, mistä puhut, ole perinpohjainen ja käytännönläheinen puheissasi. Voit käyttää apuvälineinä metaforia tai muutamaa selkeää esimerkkiä.
4. Vedä yhteen tärkeimmät asiat
Lopeta esityksesi vetämällä yhteen sen tärkein anti. Varmista samalla, että yleisö on sisäistänyt asiasi. Tilanteeseen sopeutuminen ja oman esityksen reflektointi jo sen ollessa käynnissä ovat tärkeitä avaimia vaikuttavaan esiintymiseen. Esimerkiksi jos aiheesi on luonteeltaan vakavampi, puhu hitaasti ja arvokkaasti saavuttaaksesi yleisön kunnioituksen, kun taas voimakkaan vaikutuksen teet helpommin intensiivisen ja nopeatempoisen puheen kautta.
Moraali, tieto ja tunteet
Retoriikasta puhuttaessa esiin nousee yleensä Antiikin Kreikasta tuttu jaottelu: ethos, logos ja pathos. Ne ovat vaikuttamisen kolme. Hyvä puhe tai esitys koostuu näistä kolmesta osasta.
ETHOS. Taito rakentaa luottamusta yleisössä säteilysi, taitojesi ja moraalisi kautta. Kuulijat tuntevat huolenpitosi ja hyväntahtoisuutesi. Kun argumentoit edustamasi asian puolesta, viittaa esimerkiksi titteliisi tai lakeihin ja asetuksiin. Voit myös viitata johonkin auktoriteettiin tai vaikutusvaltaiseen henkilöön vahvistaaksesi argumenttiasi.
LOGOS. Taito vakuuttaa yleisö logiikkaa tai järkeä hyödyntämällä. Vaikuttavana puhujana vakuutat yleisön omista lähtökohdistasi ja asemastasi sekä vetoat yleisön kykyyn käyttää omaa järkeään, arvostelukykyään ja vetää johtopäätöksiä. Esität luotettavia argumentteja pohjustamalla niitä järjellä ja faktoilla. Voit esimerkiksi viitata tilastoihin, esittää todisteita tai antaa esimerkkejä siitä, kuinka muut ovat onnistuneet – tai epäonnistuneet.
PATHOS. Taito herättää tunteita ja vaikuttaa niiden kautta yleisöön. Vaikuttavan esiintymisen keskiössä on tunteiden herättäminen kuulijoissa, olivat ne sitten iloa, vihaa, sitoutuneisuutta, epätoivoa tai kaipausta. Tunteet tulevat aina olemaan se tekijä, joka saa ihmiset lopulta toimimaan. Sijoita siis logiikkaan vetoavat argumenttisi puheenvuoron keskivaiheille, jolloin voit vetää kokonaisuuden yhteen tunteisiin vetoavalla lopetuksella.
Lähde: Pathosethoslogos.com